Presbiteri istentisztelet 2005. december 23-án

Egy írástudó odament, és így szólt hozzá: "Mester, követlek, akárhová mégy." Jézus így válaszolt: "A rókáknak van barlangjuk és az égi madaraknak van fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania." Mt. 8.19-201

Kedves Testvéreim!

Bezzeg ha mi lettünk volna ott, nem így történt volna. Született volna csak a mi városunkban, biztos, hogy nem kellett volna istállóban, széna-szalma között születnie...

Sok karácsonyi ének, népdal és gyermekdal szól erről: a megszülető Jézus fe­let­ti sajnálatról, annak ecseteléséről, hogy neki akkor ott milyen sokat kel­­lett szenvednie születése pillanatától kezdve, és hogy milyen szív­te­le­nek voltak akkor, ott azok, akik közé született. Gonosz, önző emberek, akik nem engedtek be egy gyermekét váró családot a házukba, közöm­bös­­ségükben elnézték, hogy állatok közé szoruljanak akkor, amikor a leg­na­­gyobb történik, egy gyermek születik a világra. Bezzeg ha mi lettünk vol­na ott... mi persze nem vagyunk olyanok, és igazán pech, hogy nem ak­kor és ott éltünk, s így mi nem tudjuk megadni a közénk születő Isten­fi­á­nak azt a tiszteletet, ami kijárna neki… Hát mit csináljunk, ez van- bő két­ezer évvel elkéstünk...

Amíg egy gyerekdal erről szól, addig mosolyogni is lehet rajta. De amint fel­nőtt­ként is ez él bennünk, tudnunk kell, hogy veszélyes vizeken eve­zünk. Egyrészt nem igaz, hogy mi jobbak lettünk volna- a gerinctelenség, az emberi gyarlóság nem korfüggő, bennünk van, legföljebb vannak al­kal­­mak, amelyek egyértelművé teszik jelenlétüket. Például amikor meg kel­­le­ne osztani szállásunkat egy messziről jött fiatal párral, miközben szem­­mel látható, hogy az asszony - ha az egyáltalán- mindenórás. Attól, hogy nekünk nem kell ezzel a dilemmával szembenézni, még nem va­gyunk jobbak azoknál, akik­nek szembe kellett nézni vele, és rosszul döntöttek.

Másrészt az erkölcsi felháborodás az emberi szívtelenségen könnyen ér­zel­mességgé silányíthatja Jézus szavait: "A rókáknak van barlangjuk és az égi madaraknak van fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét le­hajtania." Jézus azonban nem azért mondja ezt önmagáról, hogy meg­szán­juk őt. Ő nem várja együttérzésünket. Egy tény szögez le: amikor va­la­ki első lelkesültségében követni akarja őt, Jézus lehűti: tudd, mire akarsz vállalkozni. Akit követni akarsz, az nem e világra való: ott­hon­ta­lan, kívül van a körön, nem találja helyét az emberi társdalomban. Ez nem pa­nasz­szó, hanem ténymegállapítás.

Nem csak arról van szó, hogy ahogy születésében Jézus otthontalan volt a szó gyakorlati értelmében, úgy azzá lett akkor is, amikor tanított és járta Palesztina útjait. Nem az a kérdés, hogy Jézus hol egy búzamezőn, hol barátjának, Lázárnak házában, hol meg egy tekintélyes farizeus házában hajtotta álomra este a fejét, és maga sem mindig tudta reggel, hogy este hol fog aludni. Ez még mindig csak az a kérdés, amire annyit tudunk mondani: szegény… Jézus otthontalansága nem helyrajzi kérdés, hanem személyéből fakad.

János apostol szerint az Ige saját világába jött, és az övéi nem fogadták be őt. Övé a világ, amelyben otthontalan; elviselhetetlenül fölötte van ennek a vi­lág­nak a keretein, nem vagyunk képesek befogadni, otthonossá tenni szá­má­ra a világot- ahhoz túlságosan keletre kerültünk az Édentől, messzire Isten Országától.

Éppen ezért veszélyes, ha Jézus szavait, mely szerint az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania, úgy folytatjuk, hogy buzdítjuk önmagunkat és a másikat: nosza, nyisd meg szívedet, legyen a te lelked Jézus otthona! Jézus nem szállásadó gazdát keres bennünk. Szívünk sem a miénk, Isten­től kaptuk, hogyan ajánlhatnánk föl hát annak, akitől ajándékba kaptuk? Jé­zus kivetettségének szemlélése, a betlehemi jászolnak kiszolgáltatott cse­csemő látása nem azt kell, hogy jelentse, hogy azt mondjuk, majd mi, mi adunk neki meleget, emberséget, szeretetet.

De ha mindenképp úgy érezzük, valamerre mozdulni kellene, akkor az utunk nem az, hogy jószívűségből megnyitjuk szívünket. Ismétlem, Jézus nem szállásadó házigazdát hív, hanem követőket. Amit tehetünk, az a követés- az otthontalanságba akár. Felvállalni, hogy nem­hogy neki nem adunk otthont, de vele együtt mi is otthontalanná válunk. Felvállalni, hogy nem mozgunk otthonosan az elit világában, hogy nem a vezető ré­teg, hanem a táradalom szemetje az útitársunk, ahogy Jézusnak egy ne­me­si származású barátjáról sem tudunk, megvetettről- volt vámszedőről, volt utcalányról - annál inkább. A betlehemi gyermek didergését látva ne­künk is dideregnünk kellene, hogy társává lehessünk, ahogyan Ő tár­sunkká lett az emberi létben.

De karácsonykor ez is lényegtelen mellékszál. A lényeg a csodálat, a hála azért, mert ezt tette értünk Isten. A világ ridegségének kiszolgáltatott Istenfiára tekintve egy dolgot te­hetünk: megdöbbenünk, hogy mekkora szeretet működik itt, ami erre kész­­teti az Istent, hogy ezt vállalja értünk; mekkora szeretet kell ahhoz, hogy otthontalanná legyen az, akié az egész mindenség. Karácsonykor mást nem tehetünk, mint hogy ennek a csodálatába feledkezünk bele: hogy Isten vállalja a kitaszítottságot abban a világban, amelyet Ő maga teremtett. Hála legyen néki ezért. Ámen.

Címkék