Igehirdetés az ökumenikus imahéten a Szt. Orsolya templomban

"Jézus pedig kiment az Olajfák hegyére. De korán reggel ismét meg­je­lent a templomban, és az egész nép hozzásereglett; ő pedig leült, és ta­ní­totta őket. Akkor odavezettek az írástudók és a farizeusok egy asszonyt, akit házasságtörésen értek, középre állították, és így szól­tak Jé­zushoz: "Mester, ezt az asszonyt házasságtörés közben tetten ér­ték. Mó­zes azt parancsolta nekünk a törvényben, hogy kövezzük meg az ilye­neket. Hát te mit mondasz?" Ezt azért mondták, hogy pró­bára te­gyék, és legyen mivel vádolniuk őt. Jézus pedig lehajolt, és ujjával írt a földre. Amikor továbbra is faggatták, felegyenesedett, és ezt mondta ne­ki : "Aki bűntelen közületek, az vessen rá először kö­vet." És leha­jol­va tovább írt a földre. Azok pedig ezt hallva, egy­más után kimentek, kezd­ve a véneken, és egyedül ő meg az asszony ma­radt ott a középen. Mi­kor pedig Jézus felegyenesedett, és senkit sem látott az asszonyon kí­vül, így szólt hozzá: "Hol vannak a vád­ló­id? Senki sem ítélt el té­ged?" Õ így felelt: "Senki, Uram." Jézus pe­dig ezt mondta neki: "Én sem ítéllek el téged, menj el, és mostantól fog­va többé ne vétkezz!" Jn. 8,1-11.

Minden igazán nagy történet megrázó erejű, ha hagyjuk, hogy elérjen, meg­érintsen bennünket. Ahhoz azonban, hogy átéljük, szükségünk van a beleélés képességére; arra az élményre, hogy amit olvasunk, hallunk, olyan­ná legyen, mint ami éppen most és éppen velünk történik. Része­sé­vé kell hát lennünk a történetnek, ki kell választanunk valakit, akiről azt mondjuk: ővele azonosulunk, az ő szerepében éljük át az eseménye­ket.

Meggyőződésem, hogy a történet, ami az előbb elhangzott, súlyában, ere­jében vetekszik az európai irodalom legnagyobb történeteivel. Olvas­hatjuk, átélhetjük úgy mint egy drámát. Már csak az a kérdés, hogy kink a szerepét érezzük magunkénak, kinek a bőrébe bújva érez­zük azt, hogy velünk történik mindez.

Jó lenne Jézus szerepébe bújni. Jó lenne azt érezni, hogy mibennünk is meg­van az a bölcsesség, tisztánlátás és szeretet, ami Jézust jellemzi eb­ben a történetben. Jó lenne azt érezni magunkról, hogy mi is képesek vagyunk ennyire eltekinteni a háborgó tömeg szavától, hogy képesek vagyunk a bű­nösben meglátni a bűne miatt szenvedőt, és a magát bűntelennek tartóban a mocskos vágyaktól űzött bűnöst. Jó lenne tudni magunkról, hogy képe­sek vagyunk akkor kimondani az életet mentő szavakat, amikor arra a leg­nagyobb szükség van, és nem csak utólag, a lépcsőházi gondolkodás sza­bá­lyai szerint rájönni arra, mit is kellett volna mondani. Mert bizony Jézus az­zal a sokat idézett mondatával- az vesse rá az első követ, aki bűntelen kö­zöttetek- egyszerre mentette meg az asszonyt a haláltól és fordította a felhe­vült tömeg figyelmét egészen más irányba: saját lelke felé.

De a mi szemünk nem Jézusé, a mi agyunk és szívünk nem Jézusé, a mi aj­kunk sem az övé. Nem tudom, hányszor bizonyítottuk be mi, keresz­tyé­nek, hogy bár őt szeretnénk követni, az ő szavaival gyakran mi sem tudunk mit kezdeni. Hiba lenne abba az illúzióba ringatni magunkat, hogy Jézus sze­re­­pébe bújva hallgathatjuk ezt a történetet.

Má­sik lehetőség, hogy a bűnös asszony szerepébe bújunk: az asszo­nyéba, aki tisztában van bűnének súlyával, és retteg a következmé­nyek­től. Igen, ő már jobban hasonlít ránk, keresztyénekre. Eszünkbe juthat ezer­nyi bű­nünk, amire bocsánatot várunk, és amikor Jézus bűnbocsátó sza­va elhang­zik, akkor végtelenül hálásak vagyunk érte. Nagyszerű él­mény kitaszított­ként, bűnünk miatt szenvedőként azt hallanunk: én sem ítéllek el téged.

Az asszony helyzetét mégsem tudom maradéktalanul s mi életünkkel azo­nosítani. Először is akik őt vádolják, azok a vallási törvények ne­vé­ben vá­dol­ják- de ki vádolja a vallás nevében a mai keresztyéneket? A vá­dak in­kább úgy hangoznak, hogy nem felelünk meg eléggé egyik vagy másik poli­ti­kai vagy filozófiai irányzat elvárásainak, esetleg túlságosan is megfelelünk egy harmadiknak.

Ha már katolikus templomban szólhatok, hadd mondjam el, hogy némi iróniával és bosszúsággal hallgattam annak idején a II. János Pál pápá­val kap­csolatos politikai nyilatkozatokat. Amikor az elnyomott népek méltó­sá­­gáért, a rabszolgává aljasított gyermekek vagy asszonyok mél­tósá­gá­ért szólt, ünnepelték. Amikor a meg nem született gyermekek mél­tósá­gáért szólt, akkor sokak számára haladó szellemű politikusból egy pillanat alatt át­­ved­­lett bigott, konzervatív vallási vezetővé. Pedig in­nen kívülről, azaz pro­­­tes­­­táns­ként te­kintve én úgy láttam, hogy a kettő ugyan­az, mindig ugyan­azt mondta, az Is­tentől kapott élet méltóságát hir­dette. Nem ő tehetett arról, hogy a poli­ti­kusoknak megvan a saját elő­re kész kategóriáik ar­ra, hogy mi fontos, mi nem. Az ilyen típusú vádakra nem kell odafigyel­ni. Sőt, kifejezetten boldognak kellene lennünk, ha azzal vádolnak bennün­ket, mint Pétert azon a bizonyos éjszakán, mikor nekiszegezték: te is a názáretivel voltál!

Ez persze nem azt jelenti, hogy nem is lehet semmilyen vád ellenünk, s ezért nem lehetünk az asszony szerepében. Õt legalább azzal vádolják, ami az iga­­zi bűne. Van olyan vád, ami igaz lenne ránk, amivel ha vádol­ná­nak, össze kellene és össze is kell miatta törnünk Csak saj­nos ez a vád vagy nem hangzik el, vagy nem vesszük észre. Gyak­ran érzem ma­gam keresz­tyén­­ként úgy, mint az a rablógyilkos, akiről azt hí­resz­telik, hogy szom­széd­ja fájáról elcsent egy almát. Valószínű, hogy a vád ha­mis, esetleg tilta­koz­hat is ellene, csak kissé különösen hangozna, ha azt mon­da­ná: ártatlan va­gyok! Az almacsenésben talán, de a rablógyil­kosság­ban?....

Mi hát az a bűn, ami miatt leginkább szíven találhatna bennünket ez a mai történet? Kik vagyunk mi ebben a történetben? Talán súlyosnak tet­szik, de ak­kor tesszük a legjobbat, ha a történet egy jelen nem lévő tag­já­nak sze­repét vállaljuk föl: a férfiét, akinek az ágyából ezt a házasság­törő as­szonyt ki­húz­ták. Róla nem szól a történet, eltűnik a tömegben, már­pedig házas­sá­got törni egyedül ugye nem lehet. Mi történt vele? Tu­dom, hogy ve­szé­lyes olyan eseményekről találgatni, amelyeket a Szent­í­rás homályban hagy, még­­is van bennem egy kép, mi történt azzal a fér­fi­val, miután kirángatták mellő­le azt az asszonyt az ágyból: magára kap­ta nadrágját, a többiek után futott, maga is követ vett a kezébe, és elve­gyült a tömegben.

Az asszony bűne az övé is. Az ő helye is ott lenne a porban, a meg­alá­zott­ság­ban. De a legnagyobb bűne mégsem az, ami az ágyban történt, ha­nem az, ami utána: hogy a másik bűnössel nem vállalta föl a közössé­get, hogy íté­lő bírája lett annak, akinek társává kellett volna válnia. Az asszony hely­ze­te nyomorúságos, de éppen ezért megmenthető- és láthat­juk is, hogy az az asszony megmenekül. A férfi helyzete méltatlan, és ebből alig-alig van me­nek­vés. Egyetlen menekvése lehetne, ha oda­ku­po­rodna a megalá­zott asszony mellé. Erről azonban nincs szó a Bibliá­ban.

Ez a mi igazi bűnünk: az ítélkezés a másik fölött. Az, hogy a másikra mu­to­­gatunk azért, hogy saját bűneinket takargassuk. Az, hogy a világ szennye­sé­vel takarjuk be saját piszkosságainkat. Az, hogy szeretjük a másikat kol­lek­tív módon elítélni, mert ők olyanok- miközben elfeledjük, mi mit tettünk azért, hogy valóban olyanná is váljon, amilyen. A mi bűnünk az, hogy azon sirán­kozunk, milyen torz egyházképet hordoz magában a társadalom nagy ré­sze, és nem tesszük föl a kérdést, mi mit tettünk azért, hogy ez a torz arckép egyáltalán meg­születhessen. Lehet, hogy miközben ki akarjuk venni valakinek a ke­zé­ből a pálinkáspoharat, közben állott vízzel teli poharat nyo­munk a kezé­be igazi, frissítővíz helyett? Lehet, hogy súlyos szavakkal prédi­­ká­lunk az abortusz ellen, de még soha nem engedjük meg magunk­nak, hogy megfürödjünk egy gyermek önfeledt kacagásában?

Mielőtt valaki megsértődne: én ezt nem a kívülállók cinizmusával mon­dom, hanem úgy, mint aki maga is a vádlottak padján áll. Nem szeretem a kibi­ce­ket, de hát magam sem vagyok az: rólam is szó van.

Van-e menekülés az ítélkezők számára, az ítélkezés bűnében rajtaka­pot­tak­nak? Úgy gondolom, hogy van. Noha a történet az asszonyra van kihe­gyez­ve, nem csak az ő számára jelenthet a vége reménységet, hanem azok szá­má­ra is, akik kiejtve kezükből a köveket, lassan és zavartan hazaolda­lognak. Mert kaptak egy esélyt arra, hogy magukba nézzenek, kapta egy esélyt, hogy legalább lélekben az asszony mellé kuporodjanak, hogy ma­guk­ba nézzenek, hogy ítélőbírák helyett bűnössé, s így megmenthetővé vál­ja­nak. Isten adjon erőt nekünk ahhoz, hogy ezzel a lehetőséggel élni tud­junk, hogy ne ítélkezzünk, hanem mi magunk is bűnbocsánatért esedez­zünk. Ámen.­

Címkék